Commissie: Werkgroep Gemeentecontacten

E-mail: gemeentecontacten@ontmoetingskerkrijssen.nl
bank: NL22RABO0347393919

Gasten uit Partnergemeente Finsterwalde

Van 22 tot 24 juni 2018 waren 9 personen van onze partnergemeente uit Finsterwalde te gast bij onze Ontmoetingskerk.

Het was een prettig weerzien en voor enkelen een eerste bezoek aan Rijssen.
Voor een verslag van dit bezoek lees hiervoor het bijgevoegde bericht uit de
Gemeindebrief Angesagt 09/2018.

Bekijk hier de foto's van de reis

Partnergemeente reis Roemenië en Hongarije.

Zaterdag 23 september ‘17

Om 12:00 uur verzamelen we op de parkeerplaats bij de kerk, de meesten alleen nog maar bekend van gezicht dankzij een gezamenlijke bijeenkomst om de reis met elkaar door te nemen. Samen met mijn vriend als eind twintiger en begin dertiger ging de reis beginnen samen met 16 anderen, ondanks dat op één ander lid na iedereen 58-plus was beloofde het al vroeg een gezellige reis te worden. Dit was al gelijk te merken aan de sfeer en te lezen in ieders ogen. We hadden er allemaal zin in, sommigen hadden nog nooit gevlogen, anderen waren nog nooit op groepsreis geweest, weer anderen waren nog nooit in Roemenië en of Hongarije geweest. Gevoelsmatig zaten we allemaal in hetzelfde schuitje. We begonnen met een gebed met z’n allen, elkaars handen vast, verbonden in Christus, een mooi en geborgen moment.

Aan het begin van de avond landde we in Debrecen, een vliegveld in Hongarije. We reisden allemaal met handbagage dus we konden gelijk de busjes ophalen om te vertrekken naar onze eerste verblijfplaats. Dominee Sandor ontving ons vanaf het vliegveld met een tolk en begeleidde ons naar een gebouw van de kerk in Diosig, net over de grens gelegen in Roemenië. Hier was een grote ruimte om te eten en te zitten, er waren toiletten, een badkamer, twee slaapzalen en een hele grote keuken. Tijdens onze reis is hier keihard gewerkt om ons van een heerlijk maal te voorzien. Wat werden we gastvrij ontvangen en wat was het eten verrassend lekker, er was eten in overvloed, iedere keer als er een schaal leeg was werd die direct vervangen voor een nieuwe volle schaal. We aten gevulde paprika’s in een soort bouillon/soep. Dominee Sandor had het zweet op zijn voorhoofd staan omdat hij zo hard aan het meehelpen en rennen was. Na alle indrukken, kennismaking en het reizen sloten we met z’n allen de dag af. Een deel van de groep bleef overnachten in het gebouw, een ander deel ging naar een hotel. De volgende morgen zou iedereen weer komen ontbijten op deze plek.

Zondag 24 september ‘17

Vandaag zullen we de viering meemaken van de kerk in Jankavalva waarin dominee Sandor voorgaat en onder andere het 15-jaar bestaan van de kerk en het samen kerk zijn met de Ontmoetingskerk vieren. Voor het eerst ontmoetten we de lokale bevolking, de kerk lag in een arme straat. Eromheen zagen we huizen die soms amper huizen te noemen waren. Aankomend op het terrein van de kerk waren alle tafels al gedekt voor het eten na de dienst. Een groep van vijf of zes mensen waren bezig met het bereiden van het eten, het hakken van het vlees en op smaak brengen van de bouillon in een hele grote pan boven een kampvuur. De mensen hadden hun netste kleding aangetrokken en hadden hun best gedaan er op hun mooist uit te zien. Later hoorden we dat er ook mensen en kinderen in deze kerk waren die in die afgetakelde huizen in deze wijk wonen. Bij mij kwam dit aan als een emotioneel besef dat een tekort aan geld en middelen vaak de aanleiding is van vrouwenhandel vanuit deze hoeken in Europa. Hoe is het mogelijk dat het nog geen twee uur vliegen verderop de leefomstandigheden zo schrijnend zijn dat moeders hun dochters in rijke landen zoals Nederland laten prostitueren. Ik begrijp het nu nog steeds niet maar ik snap het nu wel. Het verschil tussen rijk en arm is hier erg duidelijk aanwezig. Het was dan ook hartverwarmend dat er in ieder geval één dominee in deze streek is die zich meer dan 100% inzet voor de gemeenschap. Het is hartverwarmend dat de mensen elkaar hebben en het voelt zo dankbaar om hen te steunen, of het nu is door geld, door spullen, door een lach of door een knuffel. De kerkdienst duurde lang, met name doordat we de preek niet konden verstaan. Ze hadden voor ons een vertaalde samenvatting en het verloop van de dienst op papier gezet, dat was erg fijn en lief. De jeugd had een stukje ingestudeerd dat ze voorin de kerk deden. Wij hebben voor hen gezongen en hen een mooie klok gegeven met het logo van de Ontmoetingskerk. Die werd erg dankbaar in ontvangst genomen. Na de dienst hebben we heerlijk met elkaar gegeten, Dominee Sandor heeft ons een deel van de wijk laten zien en daarna hebben we het mortuarium bezocht dat mede dankzij de Ontmoetingskerk gebouwd kon worden. Een hele mooie plek om afscheid te nemen van een geliefde, het moet nog voorzien worden van stromend water en elektriciteit en dan kan die in gebruik genomen worden, ook door mensen die niet bij deze kerk zijn aangesloten. In de avond gingen we naar een wijnproeverij om wijn te proeven van de lokale wijngaarden. Met lokale en biologische lekkernijen werden we opgewacht en kregen we een zeer uitbreidde uitleg bij de wijnen terwijl we door de boomgaard liepen. Toen de avond viel was er weer heerlijk eten voor ons en hebben we de avond daar verder doorgebracht. Rond 22:00 uur was iedereen moe van de lange dag en de vele indrukken. We gingen weer naar huis en hebben nog een keer op dezelfde locatie geslapen om de volgende dag naar Hongarije te vertrekken.

Maandag 24 september ’17

Iedereen verzamelde zich weer in het gebouw van de kerk waar we met z’n allen de dag zijn begonnen met een heerlijk ontbijt. Dominee Sandor heeft ons tot na het ontbijt de hele tijd vergezeld en geholpen bij alles wat er voor ons werd geregeld. Ongelofelijk wat een toewijding deze man bezit. Het was gek om weer afscheid van hem te nemen, ondanks dat het niet altijd makkelijk was om te communiceren was hij een deel van de groep geworden want hij was er de hele tijd bij. Met heel veel wensen van zegen en gezondheid hebben we afscheid genomen en zijn we naar Hongarije gereden. Tijdens deze rit konden we nog meer van de omgeving zien, we hoefden ons geen kilometer te vervelen, overal zagen we wel iets wat onze verraste of verbaasde. We kwamen aan bij een andere partnergemeente Apagy die we steunen, ook hier werden we hartelijk ontvangen door het dominee-gezin, we hebben de prachtige kerk bewonderd, op het orgel gespeeld en we mochten zelfs handmatig de klokken van deze kerk luiden. Nadat iedereen zich op zijn manier had uitgeleefd in de kerk stond er een heerlijk warm maal op ons te wachten als lunch. Wat hebben we hiervan genoten, aardappelpuree met rode kool en eendenvlees. Bij het afscheid ontving ook deze kerk een mooie Ontmoetingskerk klok en vervolgden wij onze weg naar de volgende partnergemeente Hajdúzsoboszló. De oudjes waren moe en hebben lekker geslapen tijdens deze rit, wat waren ze lief toen ze sliepen. Eenmaal aangekomen in een veel meer stadachtige omgeving bezochten we een andere schitterende kerk waar wel bijna 2.000 mensen konden plaatsnemen in de vele kerkbanken. Het orgel werd uiteraard weer uitgeprobeerd en er werd uit volle borst het Wilhelmus gezongen. De dominee die hier voorging in haar eentje was een jonge vrouw van 25 jaar, wauw! Wat inspirerend dat een jonge vrouw, zo jong, zo een grote uitdaging aandurft en is aangegaan. We liepen met de groep naar een ander gebouw van de kerk. Dit was een verpleeghuis, hier werden we heel warm ontvangen door drie zeer bejaarde ouderen, die warme uitstraling, de mooie rimpels en de oprechtheid van deze mensen zal ik niet snel vergeten. Iemand heeft wel eens gezegd dat het leven als een stage op aarde is waarbij je steeds meer op Jezus gaat lijken als je hem volgt, en dat hoe ouder je bent, hoe meer je op hem bent gaan lijken. Als deze uitstraling mij al het gevoel gaf van intense liefde, verwelkoming en acceptatie, hoe zou het dan zijn als ik kon zien hoe Jezus naar mij kijkt. Ik denk zó ongeveer en dan maal factor ontelbaar. De ogen van deze vrouw raakte ons allemaal volgens mij. En haar man raakte ons ook allemaal, hij begon zijn welkom met dat we MOETEN vertrouwen op de Heer Onze God. Zonder Hem zijn we niks en nergens. Dit stel bleken de ouders te zijn van de dominee die voorheen jaren contactpersoon was voor onze kerk. De vorige dominee van de kerk die we net bezocht hadden. Er was nog een derde man die ook wat vertelde maar dit was in het Duits, hierdoor heb ik helaas het verhaal grotendeels niet meegekregen, volgens mij was het wel een bijzonder verhaal. We hebben met elkaar gebeden en gezongen, daarna bezochten we de zeer kleine kamer waar dit stel woonde in dit huis en kregen we een korte rondleiding in het steeds groter geworden verpleeghuis. Na dit bezoek hebben we ons hotel opgezocht in deze stad, hebben we heerlijk gegeten in het bijbehorende restaurant en daarna heerlijk geslapen in de comfortabele hotelkamers.

Dinsdag 25 september ‘17

We begonnen de dag met een fijn ontbijt in hetzelfde restaurant waar we gister gedineerd hadden. De zon scheen, de bediening was aardig en het eten was goed. Iedereen had de koffers al gepakt, sommigen deden nog wat kleine boodschappen in het winkelstraatje waar ons restaurant zich bevond. Na het ontbijt zijn we weer in de busjes gestapt op weg naar het vliegveld. We hadden een uur vertraging maar we moesten blijkbaar wel al door de douane. Dus terwijl wij gezellig buiten zaten te kletsen werden we opgehaald door een stewardess dat de gate over vijf minuten ging sluiten! We zijn met een vaart naar de douane gerend, werden van top tot teen gefouilleerd en hebben toen al kruiswoordpuzzelend-in-groepsverband gewacht op ons vliegtuig. Eén uur en vijftig minuten vliegen en we waren weer op Nederlandse bodem. Eenmaal in Rijssen aangekomen we hebben we met z’n allen gebeden, werden de organisatoren bedankt met een fles wijn en chocolaatjes want wat hadden ze het goed voor ons geregeld allemaal, en vervolgde iedereen zijn en haar weg naar huis. Een ervaring rijker, met dierbare herinneringen aan de mensen die we daar ontmoet hebben, met de momenten die we met elkaar als groep hebben gedeeld en met al onze persoonlijke ervaringen. Dit is hoe ik de reis heb ervaren, ik raad dit een ieder aan, jong, middel en oud. Ik had dit absoluut niet willen missen!

Joanne Huis in ’t Veld

In opdracht van de kerkenraad van de Ontmoetingskerk te Rijssen is in 1986 de werkgroep Gemeentecontacten opgericht met als doel:

1. om de eigen gemeente te betrekken bij de positie van de medemensen (christenen) in de (communistische) landen achter het IJzeren Gordijn.
2. om door contacten de betrokkenheid te vergroten en het vrijheids- en vijands-denken om te vormen, zodat de beleving en gevoel van de Koude Oorlog wordt doorbroken.
3. om door contacten met medechristenen achter het IJzeren gordijn hen uit hun isolement te halen om hierdoor een gevoel van meerwaarde te kunnen geven.

Doelstellingen:

1. Het omzien naar elkaar, het samen delen van elkaars gaven en gemeenschap in onze Heer en Heiland Jezus Christus.
2. Dit doen wij niet alleen met woorden, maar ook met daden.
3. Het ontwikkelen en bevorderen van (betere) contacten met de partnergemeenten door middel van gebed, bezoek, tegenbezoek en transporten. a. Geestelijk contact. b. Materieel contact. c. Persoonlijk contact.
4. Voorlichting geven over de partnergemeentes en ons werk, naar onze kerkelijke gemeente in Rijssen, om zo betrokkenheid te creëren en te bevorderen.
5. Geldelijke en materiele inzameling voor de partnergemeenten. Dit alles te mogen doen en gedragen weten door de leden van de kerkenraad, maar bovenal door die ene GOD, waarin we ons allen verbonden mogen weten.

Opmerkingen: In tegenstelling tot de beginjaren van de werkgroep (1986 – 1990) is door gewijzigde politieke en economische omstandigheden en door het vervallen van grenzen contact over en weer altijd mogelijk. De geografische ligging, de spreektaal van de partnergemeenten en culturele- en persoonlijkheids-verschillen kunnen een moeilijkheid in de intensiteit van de contacten met zich mee brengen.