Stille week

Jammer dat we niet met elkaar in de kerk kunnen zijn om deze diensten samen te beleven. Maar als u thuis meekijkt, dan zijn we toch met elkaar verbonden. Die verbondenheid zal nog sterker zijn als u voor alle drie de diensten inschakelt. Want de drie diensten horen natuurlijk bij elkaar.
Er zit een opbouw in, om uiteindelijk aan te komen op de paasmorgen.


WITTE DONDERDAG
Op deze dag (wit is de kleur van zuiverheid en waarheid) gebruikte Jezus met zijn getrouwe discipelen de maaltijd. Ergens in Jeruzalem hadden zij een bovenzaal geregeld om zich in alle rust te kunnen terugtrekken uit het gewoel van de wereld. Het was vlak voor Pesach, het joodse paasfeest. Met elkaar zouden zij vieren hoe God hun volk ooit uit de benauwdheid van de onderdrukking had geleid. De machten van de Boze waren gebroken. Tijdens die maaltijd ziet Jezus Zijn einde naderbij komen.


In heel veel kerken was het tot nu toe gebruikelijk om met elkaar op Witte Donderdag het Heilig Avondmaal te vieren. Ook wij zouden met elkaar op deze dag de Maaltijd van de Heer vieren. Ware het niet dat het coronavirus allerlei belemmeringen opwierp. En toch laten we ons daar niet door van de wijs brengen. In deze dienst vieren we de Maaltijd op een aangepaste wijze. We vieren met de mensen die die avond aanwezig zijn in de kerk.
En we willen u dan vragen in gedachten met ons mee te doen en zo met elkaar verbonden te zijn in de Heer Jezus. We zullen de Maaltijd vieren, Bijbelteksten lezen, onze gebeden uitspreken en liederen (mee)zingen via YouTube.

GOEDE VRIJDAG
Goede Vrijdag is de meest indrukwekkende dag in de paascyclus. Op deze dag gedenken wij dat Jezus werd gegeseld en aan het kruis werd genageld. Zijn vrijwillige dood betekende dat God zich om het menselijk leven bekommert en het zelf op zich nam. Toch spreken we van ‘Goede’ Vrijdag, omdat we weten dat Jezus dit alles heeft doorstaan uit liefde voor ieder van ons. Op het kruis strekt Hij zijn armen uit om alle mensen uit te nodigen binnen te gaan in zijn vergevende Liefde. Uit onszelf kunnen we niet heel dicht bij God komen. Dagelijks kruisigen wij Hem opnieuw, waardoor er een kloof tussen ons en God ontstaat. Het kruis van Jezus is de Weg om de kloof te overbruggen en in vergeving weer beelddrager van God te worden zoals Hij dat ooit had bedoeld. De weg naar God wordt door Jezus ontsloten.
De dienst kent de elementen: de schriftlezingen, kruisstadiën, de gebeden, de kruismeditatie en de kruisliederen. In deze dienst wordt ook de paaskaars gedoofd en weggedragen en worden het kanselkleed en het antependium weggenomen. De kleur is paars, teken van inkeer, boete en bezinning.

Na het doven van de kaars wordt alles zwart.


We zullen in de dienst weer gebruik maken van YouTube, maar de meeste liederen worden gespeeld door onze organist Lubbert Schootbrugge. Hij zal spelen alsof de gemeente in de kerk aanwezig is. Dan kunt u thuis gewoon meezingen. We krijgen bij de liederen ondersteuning van Joyce Ligterink.

STILLE ZATERDAG
De duisternis heeft het licht niet in haar macht gekregen. Al in de vroegste periode van de christelijke kerk werd de Paasnacht wakend doorgebracht. In de paaswake komen alle aspecten van de paasviering samen: lijden, sterven en opstanding. In de verbondenheid van geloof wordt reikhalzend uitgekeken naar het morgenlicht, de zichtbare verkondiging van de opgestane Heer, van Hem die het licht der wereld is. Het is het hoogtepunt en de afsluiting van de drie aaneengesloten dagen voorafgaande aan de Paasmorgen.

Het is nog stil, de stilte van het graf. We zwijgen, maar dat is als voorbereiding op het Licht dat komt; het Heil dat we mogen ontvangen. Deze viering staat geheel in het teken van de opstanding, de Lof van het Licht, de toewijding, de intocht van het licht en het aansteken van de paaskaars. We horen de paasjubelzang als de lofzang waarin Christus wordt bezongen als het licht dat alle duisternis overwint.


Namens commissie Vieren,

Ger Zijl


Naar het nieuwsoverzicht